A la recherche du chef perdu

Hij laat me al jaren niet los: Vatel.
Ik heb films over hem gezien, boeken over hem gelezen, zijn portret en dat van zijn baas gegoogled. Zelfs de keuken waar hij werkte bezocht.

Toch blijft een groot deel van zijn leven waarschijnlijk altijd een mysterie, gehuld in 17e eeuwse Parijse nevelen. Waar komt hij vandaan? Heeft hij echt de slagroom uitgevonden? Maar het weinige wat we wél van hem weten, is zeker de moeite waard. En de mythes eromheen trouwens ook.

François Vatel

François Vatel

maandag 26 juli 2010

Nalatenschap: Acht paar zwarte zijden sokken

Met alle mythevorming rond Vatel zou je er bijna aan gaan twijfelen of hij wel bestaan heeft. Maar François Vatel heeft wel degelijk geleefd. Zo weinig als er bekend is over zijn jonge jaren, zo veel is er bekend over wat hij achterliet.

Zijn erfenis is beschreven in een uitgebreide inventaris. Daaruit blijkt niet alleen dat hij over twee logementen (huizen) beschikte, maar ook dat hij zeven nieuwe hemden, acht paar zwarte en drie paar grijze zijden sokken (...) en een perenhouten kast naliet. Inclusief waardepapieren, liet hij zo’n 26.000 pond (8.666 écus) na aan zijn familie in mei 1671. Hij was dus beslist niet onbemiddeld bij zijn dood.
Natuurlijk heb ik het hoofdstuk ‘La famille de Vatel’ in de biografie als eerste hoofdstuk gelezen. Groot was mijn teleurstelling toen bleek dat hij geen kinderen naliet. Althans geen wettige. Mijn betovergrootvader kan hij dus niet zijn. Maar gelukkig geeft het grote aantal familieleden dat meedeelde in de erfenis weer hoop.
Al wordt het wel een hele klus om te onderzoeken of we familie zijn van die vele tientallen Vatels die als erfgenaam genoemd worden. Daarbij valt mij overigens op dat hij wel heel veel familie in Frankrijk heeft voor iemand die uit Zwitserland, Duitsland of zelfs Vlaanderen zou komen. Of zouden ze met de hele familie geëmigreerd zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten